söndag, oktober 16

Fjäderblogg

Dramatis personae:
Anna
Anna
Jakob
Lovisa
Pontus
Stina
Viktor
Viktor
6 st ornitologer från Ö-vik

Jag ska inte ens försöka återberätta allt som har hänt ute på Stora Fjäderägg under helgen, en av de sista märkarhelgerna för året. Jag ska inte heller göra mitt vanliga misstag och inte skriva alls eftersom jag inte tycker att bara ord kan göra det rättvisa.
I fredags i alla fall, gick det stora vågor på havet. Vissa var lagom bleka, någon var nära att måsta böja sig över relingen. Vi åkte motorbåt i mörkret. Kvartetten i andra rundan hade kolsvart med några lampor, medan den första såg solen gå ned och sjöng på Seinfelds berömda basgång. Båtens ägare hade ingen skinnkeps som det hade slagits vad om, men han hade en flytoverall - en sådan där som testades i Sjöliv i SVT för hundra år sedan (’zup Lars Ö!). Vi somnade tidigt, de flesta i våningssängar och vissa värjande sparkar i madrassen från underslafen. De flesta hade också sovsäckar men vissa hade glömt och var tvungna att sova fattigt under en fläckig filt.
Lördagen började med ett konstaterande av lekledare Rotkiv Nosslin att vinden var uppe i 17 m/s (= alla fångstnät nere) och alla utom Bokaj somnade om. Under dagen märktes mestadels Kungsfåglar och det letades vikare och hittades fyra luftburna Havsörnar och en Smålom mitt i havet. Vi fick också se helgens första Stjärtmesar. Övernattningsstugan förvandlades på kvällen till en ungdomsgård med kortspel, godis och frukt, samt en underhållande väderrapport på P1 om mojnande vind till morgondagen. Ungdomarna fnissade sig sedan till sömns och drömde om Stjärtmesar och Amurfalkar.


Idag söndag; en nästan lika fågeltom dag som lördagen, trots svagare vindar. Klockan 06 ringde alarmet och korståget efter dinosaurernas ättlingar startade. En ganska förvirrad början på dagen resulterade i en grötkastrull och väntan på bättre tider. En trio i sällskapet lämnade kaffet att kallna på en sekund, när ryktet om Stjärtmesar i märklabbet nådde huset. Första tre exemplaren av Stjärtisar och hur GULLIGA var de inte?! Några döda ex kom också in i nätburkarna, vara en mördad talgoxe som hämnd för att en sådan hade hackat sönder huvudet på en Stjärtmes tidigare. Vi släppte de tolv i stjärtmaffian i flock och fotograf Rotkiv Grebnew plåtade spektaklet. Mest nöjd är undertecknad med att hon inte klantade sig ännu mer när hon märkte sina två första Gråsiskor.
En sådant här händelserikt veckoslut har jag sällan varit med om, och nu kommer det inte att kunna hända igen förrän i maj. Händelsefulla helger har också konsekvenser, och jag avslutar med en lista på några av dessa. Jag älskar ju listor:

- Ev. fågelinfluensaepidemi p.g.a. bajs i handen
- En motion till regeringen om att än en gång förbjuda tidelag
- En mästerkocklig soppa och tomatsås
- Många fler ansökande till märkningskursen i vår
- Stjärtmeshackad knoge
- Sträckning på baksidan av låret (som Ljungberg fast på en spång)
- Hundra nya fågelskämt samt märkningstermer applicerade på vanliga världen - kassiskt.

4 Comments:

Blogger Lovisienstadt said...

Så SJUKT bra text. I love it. Hur ska jag nu kunna skriva om helgen? ÅÅÅÅÅÅÅH VAD BRA! /lfnxvbzp (med synfel -1.0 och -0.75 )

oktober 17, 2005 7:33 em  
Blogger Manis said...

Förutom att du trots det kommer att skriva ännu bättre och ur Lovisas vinkel!
Och välkommen (officiellt) till synfelsklubben, jag hoppas vi kan gå och shoppa glasögonsnoddar en dag!
/rjscb

oktober 17, 2005 10:35 em  
Blogger Viktorov said...

Jag ska snart vara fett fem.

oktober 17, 2005 11:35 em  
Anonymous Anonym said...

vilken gulli liten!

oktober 18, 2005 1:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home