söndag, oktober 8

Den Mördade Journalisten

Anna Politkovskaja hade seminarium på GRÄV förra året. Allt jag vet om tjetjenienkonflikten har jag lärt mig av Anna Politkovskaja. Hon log sällan på bild och verkar ofta ha haft svårt med att skaffa visum. Jag hade läst hennes bok och ville gå på seminariet, men min lärare tyckte att det fanns andra som var viktigare för mig att lyssna på. Nu är hon död, och den här gången är det inte som när Steve Irwin dog, eller när Göran Kropp dog eller ODB. Den här gången blir man rädd, och jag säger man och inte jag, för man vill inte bli mördad för att man säger sanningen och sedan även bli ignorerad av sin president. Om jag skriver i min blogg att Vladimir Putin är en maktgalning som vill mörda muslimer och att hans regering består av oljegiriga psykopater och ja-sägare, blir jag mördad då? Och när ska andra länders regeringar, till exempel Sveriges, våga ta avstånd från vad Putin håller på med i Tjetjenien? Om en person kan ha så mycket mod, att hon riskerar livet för att säga sanningen, så borde man våga säga i alla fall PIP när man har en nation bakom sig. Känn pressen, Reinfeldt.

Du ska inte ha dött i onödan, Anna Politkovskaja! Du har öppnat så många ögon! Hurra för dig!

Läs Novaya Gazeta här (använd översättningslänken i högra hörnet)

Den som vill läsa mer om Tjetjenien kan skriva en rad så hjälper jag till.

5 Comments:

Blogger Johanna said...

Bra skrivet! Jag vet ingenting om Anna Politkovskaja, men jag vet lite om Tjetjenien och ogillar starkt Putin och hans politik! Tycker att det är minst lika illa att prova atombomber (Nordkorea) som det är att mörda dem som använder sin demokratiska rättighet (yttrandefrihet)! Borde bojkotta Ryssland, som börjar bli ett riktigt otäckt land igen. / Johanna

oktober 09, 2006 12:52 em  
Blogger Viktorov said...

I wanna know.

oktober 09, 2006 12:56 em  
Blogger Johanna said...

Jag vill också veta mer, glömde skriva det! / Johanna

oktober 09, 2006 1:46 em  
Blogger Viktor Öland said...

Anna Politskaja var en fantastiskt modig människa, jag hyste en oändlig respekt för henne. Jag fick en stor klump i magen av att läsa om hennes död. Jag kan inte påstå att det var förvånande egentligen, hon har ju verkligen ständigt stått rakryggad i en av de vidrigaste skumraskaffärerna någonsin. Det kan bara inte ha varit smart av hennes motståndare att mörda henne, tvärtom. För mig är hon redan en legend. Jävla idioter.

oktober 09, 2006 4:07 em  
Blogger iHanna said...

Din idol är Politskaja, min är Stina Dabrowski. Säger ju allt om vilken sorts journalister vi kommer bli. :-/

Fast Stinas bok är bra, jag fick den idag.

oktober 10, 2006 6:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home