fredag, augusti 4

Tillbaka på myren

Det är som när vintern kommer, men glömmer hur kall den är. Man glömmer hur ont det gör att föda barn (vad vet jag?). Man glömmer alltid för varje år vilka åkommor man drabbas av på hjortronmyren:

Halsbränna - gå nedböjd i en timme är inget man bör göra efter middan och efter 25
Anemi - broms, knott, mygg, you name it
Nostalgi - "här tappade Erling sin ronson-tändare..."
Björnskräck - man får aldrig sluta babbla högt, eller reka omgivningen var femte minut
Nackspärr - innan man har skiljt kvistarna och spindlarna från de kletiga bären
Generositet - de där hundra påsarna hjorton ligger ändå kvar i frysen nästa sommar
Hjortronfrossa/långsam död - man går vilse till slut för man blir både stirrig och girig efter vartenda bär.

Apoteket borde göra en broschyr om bärplockning.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men åh, you crazy norrländers, ni fåååår inte låta hjortron ligga kvar i frysen, det är som värsta hånet mot oss som måste köpa dem dyrt!

augusti 04, 2006 11:35 em  
Blogger Sea-swallow-me said...

Det finns ju en anledning till att man säljer dem dyrt. Blod svett och tårar ingår i priset.

augusti 05, 2006 6:26 em  
Blogger Alex said...

Jag har fortfarande inte glömt smärtan.

Förresten känner jag mig stressad över dessa lekar du talade om. Jag avskyr lekar lika mycket som spel. Åh!
/Alexandra

augusti 06, 2006 2:09 fm  
Anonymous Anonym said...

din gamla poet! hjortron & smärta, bring me a bag.

augusti 07, 2006 11:28 fm  
Blogger Manis said...

Jag har ganska många påsar, Hanna har paxat en, ska du ha ett kletigt paket i posten Johanna?

Alex, Hanna kan intyga att du inte behöver känna dig stressad inför lekarna, det är det som kommer efter smekmånaden som är stressande moahahahahaa..

P.S. Word verification: "hmsxe" för den som är intresserad. Jag är det. D.S.

augusti 07, 2006 3:14 em  
Blogger Viktorov said...

Jag hjälper dig mer än gärna att äta en eller två påsar.

augusti 07, 2006 4:50 em  
Anonymous Anonym said...

Ja! Seriously! Ett paket som får tina i postbuss vore ju grymt!

Som tack kan jag skicka dig avgaser, eller annan lokal produkt härifrån.

augusti 07, 2006 6:23 em  
Blogger Manis said...

Då blir det hjortron-orgie på mitt 26-årskalas (efter Litauen)!

Men du Johanna, skicka din adress till min mail eller nåt. Vi kan testa hur många plastpåsar det behövs för att skicka bär! Man har ju hört talas om värre, typ Catarinas-baguetter.

augusti 07, 2006 6:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home