onsdag, maj 3

Försörjningen av Bernadotterna

Jag har räknat lite på en sak och det här vill jag säga till er som vill göra slut med kungen:
Hovstaten och Slottstaten försörjs av staten och de får ett anslag i början av varje år som kallas för apanage. Detta uppgick förra året till 48 respektive 46 miljoner kronor. Det är vi 9,05 miljoner svenskar som betalar för monarkin och det betyder att vi varje år i genomsnitt betalar 10,40 kr var för att kungahuset ska överleva. Alla betalar ju inte skatt, men om vi drar till med att hälften av svenskarna ändå gör det betyder det att du som t.ex. försörjer ditt icke-skattebetalande barn, ger Carl Gustaf och de andra 21 kr/år. En tjuga i januari varje år. Frågan är om den pengen någonsin kommer att tillfalla någon som verkligen behöver den eller om den ändå bara slängs på moccachino? Jag avstår gärna en sojalatte eller två, för att upprätthålla en tusenårig tradition - och jag lever ändå bara på studiemedel. Det är alltså en löjligt dålig ursäkt att dra till med, att säga att kungahuset är för dyrt i drift. Så den som drar in fyra eller fler gånger så mycket cash som jag gör varje månad måste komma med en bättre ursäkt. Kungahuset är ingen ekonomisk börda för Medelsvensson.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bra sagt, din gamla royalist! Leve Knugen, leva Han!

maj 03, 2006 8:09 em  
Anonymous Anonym said...

Och jag avstår gärna en tjuga för att ha någon som åker omkring och klipper band och representerar vårt land. Det är ju skitbilligt!

Har ju ingen koll på samtiden, så det finns säkert en lösning på detta, men jag tänker liksom att hur ska en president hinna med sånt? Det är skitbra att ha en regent som inte regerar. :-)

maj 04, 2006 1:04 fm  
Anonymous Anonym said...

Men Bonnieto, vad menar du? Säg att en alkis får 4000 kr i socialbidrag. Vad är det provocerande med att han lägger dom på sprit och inte på skor? Om jag var alkis eller go gammal knarkare skulle jag fan inte köpa skor för pengarna. Jag skulle bli skitsur om jag fick ett par nya Nike istället för tre helflaskor.

maj 08, 2006 10:01 em  
Blogger Raisa said...

Tokbilligt, men jag tycker att man borde kunna ta in offertar från andra, tänk om man kunde få en schysst bandklippare för kanske en femma om året?

maj 08, 2006 10:10 em  
Blogger Viktorov said...

Jag gör det för 4 miljoner om året! Jag är en kung som bara kostar 1 krona per medborgare!
Ge mig makten!

maj 08, 2006 10:26 em  
Blogger physalis said...

kan inte alla ni då ge mig en tjuga var i, låt oss säga Juli? För då kommer jag ha det lite kärvt. Kan behöva ett litet apanage

maj 16, 2006 12:31 em  
Blogger Manis said...

Will do! Eller vill du ha tjugoen? Har du möjlighet att komma över och klippa ett VÄLDIGT smalt sidenband på torsdag kväll?

maj 17, 2006 8:21 fm  
Blogger physalis said...

jag kan komma en stund. sen måste jag ta mitt privata jetflygplan till umedalen där det är en riktig royalsk fest!

maj 17, 2006 11:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home