måndag, november 6

Regnskogen skövlas för att producera kött

Längst inne är jag fortfarande tonåringen som gör egna flygblad och delar ut dem utanför Konsum i Arvidsjaur. Jag är inte alls någon duktig vegan längre och jag brukar inte heller skriva insändare, men det här är så viktigt!


Svar på insändaren "De bränner ned skogen för att göra korv" i VF den 30 oktober

Rubriken är alldeles riktig, men Bertil Johansson borde ha läst på innan han skrev vidare på sin insändare. Jag tar för givet att du inte är vegetarian Bertil, eftersom de flesta som inte äter kött känner till det jag nu ska berätta. Det du har rätt i, är att stora regnskogar blir åkermark för att odla sojabönor, men av världens
sojabönor används större delen till djurfoder. Vissa källor säger att 80 procent av sojaproduktionen i världen används till att utfodra kött- och mjölkproducerande djur, andra säger 90 procent. I Sverige ger vi enligt WWF så mycket som 98,5 procent av importerad soja till våra djur, resten går till livsmedel. Så nog bränns regnskogen ned för att göra korv, men det är för att Bertil Johansson och andra icke-vegetarianer ska få sin köttkorv och inget annat.


VF 3/11-06

8 Comments:

Blogger Viktor Öland said...

MYCKET bra! Kort, koncist och framför allt korrekt!

november 06, 2006 2:50 em  
Anonymous Anonym said...

bravo! har du inte bertils insändare också?

november 06, 2006 4:42 em  
Blogger M said...

Anna Östmanis, du knäcker.

november 06, 2006 5:21 em  
Blogger Flanellskjorta said...

DANG DANG! pixnos på dig BERTIL!

november 06, 2006 7:56 em  
Blogger iHanna said...

heja heja på deja ja!

november 07, 2006 6:49 em  
Blogger Pernilla Berglund said...

haha anna, du ÄR min VEGANKOMPIS, även om vi är såna veganer som vi är!

november 07, 2006 9:10 em  
Blogger physalis said...

Åh vad bäst du är Anna.

november 07, 2006 10:06 em  
Anonymous Anonym said...

hurra!

november 12, 2006 8:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home