lördag, december 19

Filmgalningar att inspireras av



Jaba kom på så många roliga karaktärer det finns. Senba tog jag och skrev ned det första jag kom att tänka på om några. Det som tog lång tid var att hitta dessa förbaskade filmklipp, men nu är jag färdig så varsågoda. (Utan inbördes ordning)


“Cliffhanger” – Eric Qualen (John Lithgow)

En Hannibal Lecter-inspirerad insats med många psykopatiska drag (tyvärr inga rent psykotiska). Fantastisk arrongans och kyla. “You. Stay! You. Fetch!”. Vill man se ytterligare Lithgowsk arrogans så rekommenderar jag att se Tredje klotet från solen när Dick blir utbytt av Evil Dick.



”Dune” - Feyd Rautha (Sting)
(spola till 2.30)

Det är Sting. Han tiger. Han flinar. Ser rätt keltisk ut i sitt röda hår och visar i rollen inget tecken på politisk korrekthet eller att vara en Skön Snubbe över huvud taget = positivt. I skuggan av Pretty Boy MacLachlan har han dock inget att komma med rent utseendemässigt.



“The Goonies” - Mama Fratelli (Anne Ramsey)

Den här kvinnan är t o m mer fucked up än jag och det känns fint. Hon kan tänka sig att strimla en liten fet lågstadiekille i sin blender men om någon (annan än hon själv) rör hennes gammpojkar till söner så slår det blixtar. Nästa maskeradfest. Då.



”The Ninth Gate” - Boris Balkan (Frank Langella)
(Oförglömlig entré vid 08.30)

Ordförande för nordamerikasektionen av Djävulens Fan Club. Ba de lixom hallaaa. Castingen har gjort ett utomordentligt jobb då Langella ju är ca 3m lång och ser totalt vansinnig ut. Jag är otroligt nyfiken över vad han har i sin lilla termos i slutet av filmen.



”Ägget är löst” - Fadern (Max von Sydow)

Han förstör sin hustru och han förstör sin son. Filmens behållning är ju egentligen att den är två olika filmer precis som From Dusk til Dawn men för att vara en biroll tar denne direktör väldigt mycket plats. Som ett svart ångestmoln.



“The Abyss” - Lt. Hiram Coffey (Michael Biehn)
(minus att lustigkurren lagt på Rick Astley)

Kämpar med djuphavstrycket (High Pressure Nervous Syndrome) sedan han sätter sin fot på riggen i filmen. Är sjukt hot för att vara kommunistjägare och kulle lätt få silvertejpa igen min mun anytime. Vinnare i många mustaschtävlingar, kanske för att det sällan tävlas i Ögonvita.

Sådär. Några filmer att tanka i jul.