fredag, mars 9

Beklagar kondoleanserna?

Det är så många som dör nu, ingen jag känner men folk på orten. Frysrummet är fullt på vårdcentralen och begravningsbyråns föreståndare springer fram och tillbaka som en skrämd ekorre mellan blomsterhandeln och oss på nyhetsbyrån.

Jag kände mig lite besvärad när jag läste Ribbing idag, där hon måste förklara för någon stackare vad man ska säga till någon som förlorat en anhörig. Magdalena Ribbing känner inte alla sörjande svenskar, tänkte jag. Och sen tänkte jag att vafan, det är väl att man säger något som räknas? Jag minns dessutom nästan ingenting från mina sorgtider, bara någon sorts ångest och förvirring. När det gick över började minnet fungera igen.

Vad jag menar är: Hur kan frågeställaren förvänta sig att Ribbing faktiskt ska ge ett allmänt etikettmässigt svar på den frågan?

Jag hoppas att Arvidsjaurborna skärper sig och inte 'pang-bom'ar i samma utsträckning från och med nästa vecka, för nu är det snart vår. Solen börjar tidigare och slutar senare varje dag. Hang in there, laplanders.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är ju det hon skriver, att man kan säga nästan vadsomhelst. Men att hon håller med den frågande om att det låter konstigt att beklaga sorgen och inte förlusten.

mars 09, 2007 2:47 em  
Blogger Manis said...

Men SUCK att jag är så trött på anonyma kommentarer.

Du missförstod mig också, jag reflekterar bara, tyckte inte att Ribbing gjorde något konstigt, men att det var jobbigt att någon var tvungen att skriva in och fråga. Det kanske inte framgick? Eller tar man helt enkelt för givet att folk bara klagar i sina bloggar?

mars 09, 2007 3:30 em  
Anonymous Anonym said...

Så tråkigt att du blev sur...inte min mening. Har signerat nu, är inte så van vid blogginlägg och sånt. Men det verkade faktiskt som om du klagade och tyckte att Ribbing skrev dumt. Vi kan mötas på halva vägen, du skrev oklart och jag missförstod. ;)

mars 09, 2007 5:51 em  
Anonymous Anonym said...

Hur som haver är det himla trist med döden iaf. Hur man än lägger fram det hela.

mars 10, 2007 12:56 fm  
Blogger Manis said...

Jag har försökt förklara nu Petter! Jag är mest less på att man skriver en massa utan att säga vem man är. Men DU får skriva precis vad du vill hur mycket du vill och jag ska svara. :)

mars 12, 2007 8:15 fm  

Skicka en kommentar

<< Home