fredag, februari 16

Skoj och allvar på Brittgården


I onsdags närvarade jag på Hjärt- och Lungsjukas Riksförbunds lokalklubbs möte. Alla hjärtans dag är viktigt för dem, hela februari faktiskt. De donerar massor med pengar till vårdcentraler och försöker göra livet drägligare för sjuka när landstinget inte klarar av bördan. På plats fanns en läkare som berättade om en ny sorts robot som gör det möjligt att göra hjärtundersökningar på vårdecentralerna så man slipper åka iväg till lasarettet. Man kunde också testa sin lungkapacitet för att se om man kanske behövde uppsöka läkare.

Artikeln jag skrev hamnade i ett litet hörn (på familjesidan i en av tidningarna). Jag vet inte om den var utomordentligt dålig, men jag vet att det enda som skrivs om pensionärer (för de flesta i hjärtålung är pensionerade) är om det är någon liggsårsskandal eller till exempel den där demente mannen som råkade glömma bort att det var högertrafik i Sverige. Enligt pressen händer det knappt något roligt alls när man når en viss ålder. Om jag går på vartenda PRO-arrangemang i Arvidsjaur hädanefter, så kanske de en vacker dag får åtminstone en sida. Det är inte bara allsång det där med pensionen.

9 Comments:

Blogger Flanellskjorta said...

åhh du tar orden ur min mun. jag älskar gamlisar! jag fick ett brev av mormor, från spanien idag. ofantligt gulligt.
jättefina bilder också. modigt av dig att våga fota den nedre bilden, hihihi

februari 16, 2007 11:23 fm  
Anonymous Anonym said...

Fint att någon tar upp förtrycket av de äldre någon gång. Det är bisarrt och galet, och motiverar all eventuell bitterhet som äldre emellanåt känner.

Men det där med gulligt som någon precis skrev, det blir väl litet skevt.

Byt till exempel ut ordet "gamlisar" mot ordet "personer födda utomlands", eller något liknande.

februari 16, 2007 12:47 em  
Blogger Manis said...

Jag vet att jag inte behöver försvara Flanellskjortan, men man får älska gamlisar här, precis som man får älska personer födda utomlands. Man kanske inte bör skriva så i en tidning, men som kommentar i en personlig blogg - ja. Jag älskar också gamlisar, min morfar till exempel.

februari 16, 2007 1:21 em  
Blogger Manis said...

P.S. Är det du Mattias som har blivit PK, eller är det nån annan Jallis? Fortsätt gärna kommentera hursomhelst, det är roligt. D.S.

februari 16, 2007 1:32 em  
Blogger Helena Hägglund said...

GAMLISAR!!! True that Anna. Har länge tänkt på det där, att de inte tas riktigt på allvar. Det verkar som att det typ är synd om dem eller så är de gnälliga. Deras åsikter räknas inte riktigt. De är inte så fresh som vi ynglingar (som bloggar och läser vice osv...)

februari 16, 2007 2:17 em  
Blogger Manis said...

...och har man lika mycket respekt som jag (vi) har för folk som är äldre än 65 så får man ännu mer kalla dem GAMLISAR.

februari 16, 2007 2:24 em  
Blogger Viktorov said...

Mums! Jag älskar med gamlisar. Eller äldre personer. Mer mediautrymme åt de äldre!

februari 17, 2007 6:49 em  
Blogger Alex said...

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=757926&from=tipsa

februari 19, 2007 1:06 fm  
Blogger Raisa said...

Jag brukar göra mig skyldig till att exotisera pensiosar (eller gamlisar då som det verkar heta) samt kategorisa dem som en spännande subkultur jag skulle vilja tillhöra.

februari 19, 2007 10:57 fm  

Skicka en kommentar

<< Home